1. |
Winnaar IMOCA
|
Winnaar VO65
|
De Volvo Ocean Race start op 8 januari in Allicante. Eerst een havenrace en dan zoeken de schepen op 15 januari het ruime sop. Via Cape Town, het Braziliaanse Itajaí, New York, Aarhus, Den Haag naar Genua waar op 1 juli de finale wacht.
Vijf dagen lang is Scheveningen het middelpunt van The Ocean Race. Van 11 tot 15 juni 2023 is er enorm veel te beleven in en rond de haven. De meest uitdagende zeilrace ter wereld maakt voor de derde keer een tussenstop in het Haagse.
The Ocean Race is een zeilwedstrijd om de wereld die elke vier jaar wordt gehouden. De zeiltocht is opgebouwd uit etappes, duurde vroeger 8 tot 9 maanden, tegenwoordig zijn de boten in een half jaar rond. De eerste editie ging in 1973 van start. The Ocean Race behoort met de Olympische Spelen en de America’s Cup tot de grootste zeilevenementen ter wereld.
Bij de eerste edities kon elk zeilschip meedoen aan de race. Via een ingewikkeld handicapsysteem werden de vaartijden gecorrigeerd om zo de boten te kunnen vergelijken. In de loop der tijd gingen steeds grotere luxueuzere en vooral dure jachten meedoen om de prijzen.
Vanaf 1997 mocht er nog maar met één type boot worden gevaren. Geen ingewikkelde tijdcorrecties meer en door overzichtelijke budgetten werd het voor meer teams aantrekkelijker om in te schrijven. Een eerlijke wedstrijd met min of meer gelijk materiaal zorgde er ook voor dat grote namen uit de zeilsport steeds meer geïnteresseerd raakten om mee te doen.
Drie keer wist een boot onder Nederlandse vlag te winnen. In 1978 en 1982 was Flyer de snelste, in 2006 team ABN Amro 1. Saillant detail: in 2006 had geen van de 12 bemanningsleden een Nederlands paspoort. In totaal wisten slechts 12 Nederlandse zeilers de Ocean Race te winnen. De meesten als bemanningslid. Cornelis van Rietschoten flikte het in 1978 en 1982 twee maal als schipper.
Carolijn Brouwer was de laatste editie ook de beste schipper van alle jachten. En gelijk de eerste vrouw die de Ocean Race als kapitein wist te winnen. Met een Chinese boot, de Dongfeng, vierde Brouwer in 2018 victorie. Een heel spannende editie, want voor de start van de laatste etappe naar Den Haag maakten nog 3 boten kans op de zege. Brouwer koos als enige route langs de kust en Dongfeng won uiteindelijk met 16 minuten voorsprong.
Dit jaar wordt er in twee klassen gezeild. Twee aparte klassementen ook, daarom vragen wij beide winnende boten te voorspellen. De IMOCA zeilt ronde de wereld en in de VO65 klasse zijn 4 sprintraces gepland. Het verschil tussen de jachten zit naast het etappeschema vooral in de regels rond de bouw en het aantal bemanningsleden dat is toegestaan.
De zes jachten die zijn ingeschreven in de VO65 klasse moeten zich houden aan hetzelfde romp- en zeilontwerp. De boten zijn 65 ft (20 meter) lang en qua materiaal dus erg aan elkaar gewaagd. In de IMOCA klasse kan juist winst worden behaald oor beter of ander ontwerp.
De jachten uitkomend in de IMOCA klasse zijn kleiner (60ft, ruim 18 meter) en hebben maximaal 5 matrozen aan boord. In de VO65 is plaats voor tenminste 11 matrozen. Mooie regel: minimaal 3 vrouwen en 2 jonger dan 30 jaar moeten deel uitmaken van de bemanning’.
In de IMOCA klasse start deze editie geen Nederlandse boot. In oktober werd de inschrijving van Sailing Holland ingetrokken: niet genoeg sponsoren om een representatieve boot de oceanen op te sturen. In de VO65 klasse wel een Nederlandse inschrijving. Team JAJO zal onder leiding van schipper Jelmer van Beek de strijd met wind en water aangaan.
De VO65 klasse start met een eerste havenrace op 8 januari aanstaande in het Spaanse Allicante. Er volgen nog 3 ‘sprint’-etappes en een finale in Genua. De jachten IMOCA starten op 15 januari ook in Spanje en varen in 7 etappes de wereld rond. Via Cape Town, het Braziliaanse Itajaí, New York, Aarhus, Den Haag naar Genua. De finale races voor beide klassen zijn op 1 juli gepland.
Wij vragen de winnende boot in zowel de IMOCA als in de VO65 klasse.