1. |
Eerste gele trui in Rimini
|
2. |
Winnaar Etappe 9 (gravel)
|
3. |
Winnaar Geel
|
Bonus:
Nummer 2
|
|
Bonus:
Nummer 3
|
De Tour de France is toe aan haar 111de editie. Het wordt een ronde vol met primeurs. Zo is de start voor het eerst in Italië en de finish is voor het eerst buiten Parijs. Tussendoor gaat het peloton voor het eerst over gravelstroken en over de hoogste asfaltweg van Europa.
De Tour de France van 2024 eindigt in Nice. Het is dus voor het eerst in de historie van de Ronde van Frankrijk dat de rittenkoers niet in Parijs finisht. In de Franse hoofdstad worden in de zomer van 2024 de Olympische Spelen georganiseerd. Vijf dagen na de laatste etappe hebben de Fransen kennelijk genoeg handen in het haar.
“Het is volstrekt onmogelijk om de Tour in Parijs te laten eindigen in 2024”, legt Tour-baas Christian Prudhomme uit in gesprek met L’Équipe. “De politie heeft alle manschappen nodig om veiligheid rond de Olympische Spelen te garanderen.”
Vanaf de eerste Tour in 1903 lag de finish in Parijs. Het was een zesdaagse. De laatste rit van maar liefst 471 kilometer startte in Nantes en eindigde in de City of Light. De afstanden van de etappes waren in de beginjaren van de Tour immens. Sinds 1975 is de finishlijn getrokken op de Champs-Élysées. De bekende avenue is doorgaans het decor voor een massasprint. In 2024 zal de slotetappe zeker niet in sprint eindigen. In en rond Nice wordt een individuele tijdrit gereden.
De laatste keer dat de Tour eindigde met een individuele tijdrit was in 1989. Greg LeMond zorgde voor een enorme stunt door zijn rivaal Laurent Fignon uit de gele trui te rijden. De Amerikaan was de tijdrit nog begonnen met een achterstand van 50 tellen op de Fransman, maar LeMond won die Tour uiteindelijk met een voorsprong van acht seconden. Nog altijd het kleinste verschil ooit.
Een andere bekende tijdrit op de laatste Tour-dag vond in 1968 plaats. Jan Janssen reed toen in een rit tegen de klok de Belg Herman Vanspringel uit de gele trui. Het betekende de eerste Nederlandse eindzege in de bekendste rittenkoers ter wereld.
“We weten dat tijdritten beslissend kunnen zijn in het slot van de Tour. We hoeven daarvoor slechts terug tot 2020 (Tadej Pogačar stootte toen Primoz Roglic van de troon, red.), maar dat was natuurlijk op de een na laatste dag”, memoreert Prudhomme. Of het nu weer om een gevecht om secondes tussen de twee Slovenen zal gaan, valt te bezien. Pogačar lijkt veel sterker dan in 2020.
De Glazen Bol heeft drie vragen klaarstaan. Ook al is Pogačar op en top favoriet voor de eindzege, een compleet podium juist voorspellen is een rover nog nooit gelukt. Het zal dan niet voor 20 punten zijn, het is namelijk een bonusvraag, maar 10 bonuspunten zijn ook lekker. En voor de andere twee vragen is de maximale score niet onwaarschijnlijk. Wielrennen blijft natuurlijk 20-punten gevaarlijk.
Eerste gele trui
De eerste etappe gaat van start in Florence en de finishlijn is getrokken in Rimini. Juist, het is een ode aan Marco Pantani die in Rimini woonde en op 14 februari 2004 ook daar dood werd aangetroffen in een hotelkamer. Over zijn tragische einde gaan verschillende geruchten. Was het zelfmoord omdat Pantani leed aan zware depressies? Of zat de Gomorra achter zijn dood omdat zijn verloren Giro d’Italia van 1998 werd gelinkt aan een dubieus hoge inzet in het gokcircuit? Welteverstaan: dat hij niet zou winnen, ondanks een grote voorsprong. Pantani werd twee etappes voor het einde uit koers gezet vanwege verdachte bloedwaarden.
Het is dus voor het eerst dat de Tour de France start vanaf Italiaanse bodem. En gelijk een pittig ritje, want er moeten ruim 3600 hoogtemeters worden overwonnen. Er staan zeven serieuze beklimmingen op het programma. Het zou zo maar kunnen dat Pogačar gelijk in etappe 1 door toeslaat. Het is een unieke kans om van start tot finish de gele trui te dragen. Slechts vier renners lukten dat eerder: Ottavio Bottecchia (1924), Nicolas Frantz (1928), Romain Maes (1935) en Jacques Anquetil (1961).
Maakt Matthieu van der Poel kans op de eerste gele trui? “Nee”, oordeelt Tom Dumoulin bij In het Wiel resoluut. “De ploegen van klassementsrenners zullen nerveus zijn en daarom het peloton willen uitdunnen om zo de kans op valpartijen te verminderen. Het zal daarom té slopend gaan worden voor Van der Poel. Ik denk ook niet dat hij zijn zinnen heeft gezet op de gele trui. Ik denk dat hij in de gravel-rit naar Troyes veel meer kans maakt.”
Voor de eerste etappe gaat de vergelijking met de klassieker Luik-Bastenaken-Luik qua hoogtemeters misschien op, maar de klimmen zijn in de etappe door Toscane veel langer. Al biedt de finale misschien kansen voor niet ras-klimmers. Na de Côte de San Marino (7,1 kilometer, gemiddeld 4,8%), wachten een afdaling en een 25 km lange vlakke finale. Het lijkt erop dat de ploegen met snelle mannen hier eventueel opgelopen tijdverlies nog kunnen goedmaken. Tja, best een lastige opgave deze vraag.
Etappe 9. Heuvels en gravel!
In de 9e etappe wacht de renners een heuvelachtige rit die nog eens extra wordt gekruid met veertien gravelstroken. Het is oor de eerste keer dat de Tour kiest voor kiezels en wit stof. Strade Bianche-praktijken in de Tour. De etappe start en finisht in Troyes en is 199 kilometer lang. Wij denken dan aan Matthieu van der Poel!
Er ligt in totaal 32 kilometer onverhard en 2000 hoogtemeters verdeeld over talloze kort klimmetjes. Een combinatie Parijs-Roubaix en Amstel Gold race? Houd er maar rekening mee dat de winnaar van etappe 9 niet zou misstaan op de palmares van een grote klassieker. Al is er ook kans dat de ploegen van renners met ambities in het klassement het peloton bij elkaar willen houden. Als de ploegen met sprinters een handje toesteken, dan is een sprint in een grote groep niet ondenkbaar.
Het podium
Zoals gezegd, de top 3 is door een van ons nog nooit juist voorspeld. En dat is best bijzonder, want het aantal renners die na drie weken koersen door diepe dalen en over hoge bergen reële kans maken om te winnen zijn vaak op een hand te tellen. Ook dit jaar zijn er naar verwachting maar weinig renners die in het wiel van Pogačar kunnen blijven als de weg serieus omhoog loopt.
Jonas Vingegaard, de winnaar van de laatste twee edities, is de voornaamste kandidaat om de kampioen uit Slovenië moeilijk te maken. De Deen met Nederlandse ploegleiding is in april hard gevallen in de Ronde van Baskenland. Vingegaard lag zelfs twaalf dagen in een ziekenhuis in het Spaanse Txagorritxu. Een Ingeklapte long, een aantal kapotte ribben en een gebroken sleutelbeen was de schade.
De kopman van Visma-Bike a Lease reed sindsdien geen enkele wedstrijd. Het is dus een totaal ongewis hoe competitief Vingegaard zal zijn. Zeker nu de derde etappe het peloton al over de Col du Galibier jaagt. Zo wordt de sympathieke Deen weinig koerskilometers gegund om te wennen.
Tom Dumoulin, oud-ploeggenoot bij Jumbo-Visma, denkt dat Vingegaard wel goed zal zijn. “Hij staat alleen aan de start als hij, misschien ergens heel diep van binnen, hoopt te kunnen winnen. Hij komt echt niet om een ritje winnen of een top 10 klassering in het algemeen klassement. Als hij niet 100% fit is, dan gaat Vingegaard echt niet de Tour de France fietsen.”
Krijgt Pogačar van diverse wielerplatforms vijf sterren, Vingegaard wordt gemiddeld vier sterren toebedeeld. Een plek op het podium lijkt verder weggelegd voor Primož Roglič en Remco Evenepoel (beiden 3 sterren), maar voor ons rovers zijn natuurlijk de outsiders interessant. Mocht een van de beoogde top 4 door het spreekwoordelijke ijs zakken, kan een verrassende naam voor ons natuurlijk het verschil maken.
Even opletten dus, we noemen ze namelijk hier maar een keer, de outsiders gerankt met 1 of 2 sterren gevonden op internet: Carlos Rodriguez, João Almeida, Enric Mas, Richard Carapaz en de gebroeders Yates. Het was natuurlijk prachtig hoe Adam vorig jaar zijn tweelingbroer Sean versloeg in de openingsetappe.
Adam is trouwens opnieuw in vorm. Hij won onlangs de Ronde van Zwitserland. Oudgedienden Egan Bernal en Geraint Thomas hebben eerder op het podium in Parijs gestaan, dus zij weten hoe het voelt. Dat scheelt altijd.
Rest ons succes te wensen. In de jacht op onze leider Willem-Jan Suithoff zal een 20-punter, of 10 bonuspunten voor een juist podium, meer dan welkom zijn.
Officiele website
Startlijst
Uitslag Strade Bianche
Uitslag Paris-Roubaix
Uitslag Amstel Gold Race
Favorieten gele trui
Profiel etappe 9
Uitslag 2023
Laatste 10x podium
2023 | Jonas Vingegaard | Tadej Pogačar | Adam Yates |
2022 | Jonas Vingegaard | Tadej Pogačar | Geraint Thomas |
2021 | Tadej Pogačar | Jonas Vingegaard | Richard Carapaz |
2020 | Tadej Pogačar | Primož Roglič | Richie Porte |
2019 | Egan Bernal | Geraint Thomas | Steven Kruijswijk |
2018 | Geraint Thomas | Tom Dumoulin | Chris Froome |
2017 | Chris Froome | Rigoberto Urán | Romain Bardet |
2016 | Chris Froome | Romain Bardet | Nairo Quintana |
2015 | Chris Froome | Nairo Quintana | Alejandro Valverde |
2014 | Vincenzo Nibali | Jean-Chr Péraud | Thibaut Pinot |
I ❤️ 🚴♂️