1. |
Winnaar Geel
|
Bonus:
Nummer 2
|
|
Bonus:
Nummer 3
|
|
2. |
Eerste Franse etappewinst
|
3. |
Winnaar Bollen
|
De Tour de France gaat op zaterdag 6 juli van start op de Grote Markt in Brussel. Geen tijdrit dit keer, maar een vlakke etappe waar de topsprinters al een tijdje naar uitkijken. Dylan Groenewegen heeft beloofd zijn leven te wagen voor de eerste Nederlandse gele trui sinds Erik Breukink in 1989. Om een idee te geven: Tom Dumoulin moest toen nog geboren worden.
Onze Tom is er zelf niet bij dit jaar. En dat is natuurlijk doodzonde. Zijn ploeg Sunweb investeerde flink en haalde meesterknecht Nicolas Roche om te helpen in het hooggebergte. Een knieblessure, opgelopen na een val in de Giro d’Italia, houdt Dumoulin thuis in Limburg. Chris Froome is er ook niet bij. De vijfvoudig Tour winnaar reed met 54 km/uur tegen een muur en liep breuken op in heel zijn lichaam. Het Sloveense wonderkind, nummer 4 van vorig jaar, Primoz Roglic staat ook niet aan de start. De voormalig skispringer is uit vorm.
De Tour de France 2019 is onthoofd en loopt nog op 1 been dat Geraint Thomas heet. De winnaar van 2018 is echter ook niet ongeschonden de voorbereiding doorgekomen. Een flinke valpartij in de Ronde van Zwitserland heeft de Brit ongetwijfeld slapeloze nachten opgeleverd. En zoals Joop Zoetemelk ooit zei: ‘De Tour win je in bed!’ Dus. Om te winnen moet je in topvorm zijn, het lijkt onwaarschijnlijk dat Thomas 100% in orde is. Wie gaat er dan winnen? Dat is een goede vraag die het roversvolk mag beantwoorden.
Ondanks dat 75% van de hoofdrolspelers geen deel uitmaken van het kleurrijke peloton dat over de Franse wegen naar Parijs glijdt, blijft de Tour de France de hoofdmiss van het mondiale wielrennen. De eerste editie in 1903 kende slechts 6 etappes, maar die waren gemiddeld wel meer dan 450km lang. In het donker finishen was in die dagen geen uitzondering. De eerste Tour werden de hoge bergen nog niet aangedaan, maar in 1910 werd de Pyreneeën-reus Tourmalet voor het eerst opgenomen in het parcours. Zandpaden en sneeuwstormen moesten de renners trotseren. En de kans om oog in oog met een beer te komen staan. Tegenwoordig is de Tour de France, met naar schatting 44 miljoen volgers, uitgegroeid tot een van de meest populaire sportevenementen ter wereld.
In 1919 werd de gele trui geïntroduceerd voor de leider van het klassement. L’Auto, een krant en enige sponsor in die tijd, werd op geel papier gedrukt. Daarom. Een gouden greep, de gele trui spreekt nog altijd tot grote verbeelding. Iedere jonge ambitieuze wielrenner die voor het eerst op een racefiets kruipt droomt ervan om ooit in de gele trui te mogen rijden. Ook dit jaar wordt gevraagd welke renner de gele trui naar de Champs Elysees brengt. Het volledige podium zal waarschijnlijk mooie bonuspunten opleveren. Het is namelijk nog niet vaak gelukt om de nummers 2 en 3 naast de winnaar juist te voorspellen.