Dakar

Dakar
 

De Vragen

1. Winnaar motoren list
  • Abdulhalim Almogheera
  • Abdullah Al Shatti
  • Adrien Van Beveren
  • Albert Martín García
  • Alexandre Azinhaus
  • Alexandre Giroud
  • Alnoumesi Hani
  • Amaury Baratin
  • Andy Beaucoud
  • Antanas Kanopkinas
  • Anthony Fabre
  • Antonio Maio
  • Ardit Kurtaj
  • Ashish Raorane
  • Ashley Thixton
  • Bartlomiej Tabin
  • Benjamin Melot
  • Bradley Cox
  • Bruno Bernardes
  • Bruno Leblanc
  • Carles Falcón
  • Carlos Llibre Beltri
  • Cesar Rojo
  • Cesare Zacchetti
  • Charan Moore
  • Charlie Herbst
  • Daniel Sanders
  • David Mabbs
  • David McBride
  • David Pabiška
  • Diego Llanos
  • Dominique Cizeau Girault
  • Dušan Drdaj
  • Eduardo Iglesias Sánchez
  • Emanuel Gyenes
  • Fabian Von Thuengen
  • Fabien Domas
  • Fabio Lottero
  • Fang Xiangliang
  • Fernando Conde Targa
  • Francesco Catanese
  • Francisco Arredondo
  • Francisco Moreno Flores
  • Gad Nachmani
  • Ganzorig Ghuluun
  • Gioele Meoni
  • Guillaume Chollet
  • Gwen Backx
  • Harith Noah Koitha Veettil
  • Hector Guerrero
  • Hongyi Zhao
  • Iader Giraldi
  • Isaac Feliu
  • Jacob Argubright
  • James Simonin
  • Jan Brabec
  • Jaromír Romančík
  • Javier Amat de Caralt
  • Javier Campos Dono
  • Javier Vega
  • Jean-Loup Lepan
  • Jérémie Gerber
  • Jérémy Miroir
  • Jérôme Bas
  • Jérôme Martiny
  • Joan Barreda Bort
  • Joaquim Rodrigues
  • John William Medina Salazar
  • Joris Van Dyck
  • José Ignacio Cornejo Florimo
  • Josep Marti Suner
  • Josep Subirats
  • Juan Puga
  • Juan Rostan
  • Julien Dalbec
  • Juraj Varga
  • Kerim Fitz-Gerald
  • Kevin Benavides
  • Konrad Dąbrowski
  • Kyle McCoy
  • Laisvydas Kancius
  • Libor Podmol
  • Loïs D'Abbadie
  • Lorenzo Santolino
  • Luciano Benavides
  • Maciej Giemza
  • Manuel Andujar
  • Marcelo Medeiros
  • Mario Garrido
  • Mário Patrão
  • Martin Michek
  • Martin Prokeš
  • Mason Klein
  • Mathieu Doveze
  • Mathieu Girard
  • Max Bianucci
  • Michael Docherty
  • Michael Jacobi
  • Mike Wiedemann
  • Milan Engel
  • Min Zhang
  • Modestas Siliūnas
  • Mohammed Aoulad Ali
  • Mohammed Balooshi
  • Neels Theric
  • Oran O'Kelly
  • Pablo Quintanilla
  • Paolo Lucci
  • Philippe Gendron
  • Pierre Saeys
  • Rachid Al-Lal Lahadil
  • Ricky Brabec
  • Romain Duchene
  • Romain Dumontier
  • Ronald Venter
  • Ross Branch
  • Rui Gonçalves
  • Sam Sunderland
  • Samuel Desbuisson
  • Sebastian Bühler
  • Sebastian Urquia
  • Sébastien Herbet
  • Simon Marčič
  • Skyler Howes
  • Štefan Svitko
  • Stuart Gregory
  • Sunier Sunier
  • Thierry Béthys
  • Thomas Kongshøj
  • Tiziano Interno
  • Tobias Ebster
  • Toby Price
  • Tomas De Gevardo
  • Tommaso Montanari
  • Toni Mulec
  • Toni Vingut
  • Tosha Schareina
  • Vasileios Boudros
  • Vincent Biau
  • Weston Carr
  • Xavier Flick
  • Xavier Pes Bosck
  • Yael Kadshai
  • Yakefu Zakeer
  • Yoshio Ikemachi
Winnaar auto's list
  • Alexandre Pesci
  • Aliyyah Koloc
  • Andrea Schiumarini
  • Antione Deleporte
  • Benediktas Vanagas
  • Benoît Fretin
  • Brian Baragwanath
  • Carlos Sainz
  • Cédric Goumaz
  • Christian Lavieille
  • Cristian Baumgart
  • Denis Krotov
  • Dominique Housieaux
  • Eugenio Amos
  • Feilong Liu
  • François Cousin
  • Frédéric Chesneau
  • Gareth Woolridge
  • Giniel De Villiers
  • Gintas Petrus
  • Guerlain Chicherit
  • Guillaume de Mévius
  • Guoyu Zhang
  • Guy David Botterill
  • Hennie De Klerk
  • Isidre Esteve Pujol
  • Jean-Luc Ceccaldi
  • Jean-Philippe Béziat
  • Jean-Pierre Strugo
  • Jean-Rémy Bergounhe
  • Jérôme Cambier
  • Jérôme Pélichet
  • Juan Cruz Yacopini
  • Karel Trněný
  • Krzysztof Hołowczyc
  • Laia Sanz
  • Lionel Baud
  • Lucas Moraes
  • Magdalena Zając
  • Maik Willems
  • Marcos Baumgart
  • Martin Prokop
  • Mathieu Serradori
  • Mattias Ekström
  • Michel Kremer
  • Nani Roma
  • Nasser Al-Attiyah
  • Pascal Thomasse
  • Patrice Étienne
  • Patricia Pita Gago
  • Pau Navarro
  • Philippe Boutron
  • Ping Sun
  • Romain Dumas
  • Ronan Chabot
  • Rong Zi
  • Saood Variawa
  • Sébastien Loeb
  • Seth Quintero
  • Silvio Totani
  • Simon Vitse
  • Stefan Carmans
  • Stéphane Peterhansel
  • Tim Coronel
  • Tomas Ourednicek
  • Urvo Männama
  • Vaidotas Žala
  • Vladas Jurkevičius
  • Wei Han
  • Xiangyan Sun
  • Yazeed Al-Rajhi
  • Yunliang Zi

Het Evenement

Dakar. De meest bekende rally te wereld is vaste prik op onze kalender. Veertien dagen zandhappen in een van de grootste woestijnen ter wereld. Ook deze jaargang vragen we de winnaar bij de motoren en bij de automobielen.

De moeder van alle rally’s is ontegensprekelijk de Dakar Rally. Intussen is er een aantal varianten van de wedstrijd, maar Dakar was eerst en blijft tot de verbeelding spreken. Op 5 januari 2024 start de 46ste editie in Saoedi-Arabië.

De Dakar Rally, het geesteskind van de Franse avonturier Thierry Sabine, begon in 1979 als Paris-Dakar. Op 26 december 1978 startte de eerste editie vanaf de Place du Trocadéro in Parijs. 170 deelnemers reden 9000 km door Frankrijk, Algerije, Niger, Mali, Opper-Volta en de finish was in de hoofdstad Senegal.
 

De route wijzigde regelmatig en trok oorspronkelijk door Afrika, ook naar Caïro en zelfs Kaapstad. In 2009 vluchtte het evenement voor terreur naar Zuid-Amerika, waar het racen werd voortgezet in Argentinië, Chili, Peru en Bolivia. De laatste vijf jaar is de start- en finishlijn in Saoedi-Arabië getrokken.

Dakar 2024 heeft een primeur. De zesde etappe is een een 48hr chrono stage. Zo lange klassementsproef is nog niet eerder gedaan. In deze etappe van totaal 1300km is er een tijdslimiet om te stoppen (16u) en om de volgende dag (7u) opnieuw te vertrekken. De deelnemers worden over acht bivakken verdeeld en totaal aan het lot overgelaten. Hulp van buitenaf is niet toegestaan. Het is afwachten hoe de rijders met deze stress om zullen gaan.

 

Motoren
In 2023 won Kevin Benavides Dakar in een strijd om iedere seconde met teamgenoot Toby Price. Het was de tweede overwinning in Dakar voor Benavides. Saillant detail: de Argentijn zal niet starten met nummer 1 maar met zijn vaste startnummer 47. Zijn broertje Luciano krijgt de eer en zal met nummer 1 starten. Wel even opletten dus: de zeven jaar jongere Benavides rijdt zeker niet mee voor spek en bonen, maar is ook niet de grote favoriet en zal meer tot de outsiders worden gerekend.

Dit jaar pakken opvallende veel teams uit en wordt er vanuit diverse kampen een gooi gedaan naar eindwinst. De Oostenrijkse fabrieksteams KTM, Husqvarna en GasGas nemen het de laatste jaren op tegen het altijd sterke HRC Honda, maar dit jaar melden zich ook veel andere teams uit alle hoeken van de wereld. Opvallendste wapenfeit is wel van de Chinees motorfabrikant Kove. Kove wist de ervaren rot Mason Klein (foto onder) te strikken en dat is maar met een doel: eindwinst.

En dan is er ook nog Hero, het Indiase merk uit New Delhi. Als één van de grootste motorfabrikanten wereldwijd zou Hero heel graag Dakar een keer willen winnen. Hero Motorsports doet al een aantal jaren mee, maar met ervaren rotten als Joan Barreda Bort, Ross Branch en Joaquim Rodrigues aan boord hebben ze dit jaar echt drie sterke rijders binnen de gelederen. Om in de gaten te houden dus.

Maar HRC Honda blijft toch een van de sterkste teams aan de start in Alula. Met vier hardrijders Pablo Quintanilla, Ricky Brabec, de altijd blije Skyler Howes (foto) en Jose Ignacio Cornejo binnen de gelederen zullen vooral zij de strijd aangaan met titelverdediger Kevin Benavides en runner-up Toby Price (beiden KTM).

Verder doen Adrien Van Beveren, Sam Sunderland, Daniel Sanders en Rui Gançalves meestal mee voor de prijzen. Als de winnaar uit dit rijtje komt, dan zou dat een verrassing zijn, maar dat is waarschijnlijk nodig om de felbegeerde 20 punten binnen te hengelen. Mattthias Walkner moet helaas forfait geven vanwege een gebroken kuitbeen opgelopen tijdens een training.

 

Auto’s
Bij de auto’s is de lijst echte kanshebbers een stuk korter dan bij de motoren. Even scherp zijn dus, want alleen punten wanneer allebei juist voorspeld. Vijfvoudig winnaar Nasser Al-Attiyah, titelverdediger bovendien, is ook dit jaar de grote favoriet. De flamboyante coureur uit Qatar stuurde vorig jaar zijn Toyota via drie etappezeges onbedreigd naar de eindzege.

Ook al wist geen enkele Audi vorig jaar de finish te bereiken, toch wordt de meeste tegenstand verwacht uit het Duitse fabrieksteam. Gebrand op revanche staat Audi met exact dezelfde toprijders aan de start als in 2023: Carlos Sainz sr, Stéphane Peterhansel en Mathias Ekström. De drie wonderboys gaan het dit jaar gewoon opnieuw proberen om Audi bloemen te bezorgen.

 

Carlos Sainz senior – de vader van de F1-coureur met dezelfde naam – gaat op voor zijn zeventiende Dakar-start. De Spanjaard verwacht dat het een zware Dakar wordt en ziet veel sterke tegenstanders. La Matadore, won 47 etappes en 3x het eindklassement, heeft ook nog altijd ambitie.

“Zeker meervoudig Dakar-winnaar Nasser Al-Attiyah en veelvuldig wereldkampioen Sébastien Loeb in de Prodrive Hunter”, noemt de 61-jarige Madrileen, die naast de Prodrive-mannen ook nog concurrenten bij de andere fabrikanten ziet. “Toyota heeft met Giniel de Villiers ook een voormalig winnaar en een aantal veelbelovende jonge jongens in huis. We zullen ook onze nieuwe tegenstander Ford met voormalig winnaar Nani Roma niet onderschatten.”

Peterhansel is nog altijd de koning van Dakar. Hij won Dakar maar liefst 14 keer: 6x op een Yahama motor, 8x in een auto. Alleen dus nog nooit in een Audi. Aan ervaring geen gebrek bij Audi. Ekström, de jongste van de drie, grossierde in titels bij de Duitse Tourwagen kampioenschappen. De Zweed is toe aan zijn derde Dakar.

 

Vorig jaar werd Sébastien Loeb tweede met bijna anderhalf uur achterstand op Al-Attiyah. De Fransman won vorig jaar wel 7 etappes, maar raakte ook een paar keer verdwaald. Dat kostte veel tijd. De Braziliaan Lucas Moraes werd vorig jaar verrassend derde.

 

De Dakar Rally start op 5 januari 2024 met een proloog in de 1000 jaar oude stad Alula en eindigt op 19 januari met de 12de etappe in Yanbu.

Proloog ALULA > ALULA 158 km | 28 km
Stage 1 ALULA > AL HENAKIYAH 532 km | 405 km
Stage 2 AL HENAKIYAH > AL DUWADIMI 662 km | 470 km
Stage 3 AL DUWADIMI > AL SALAMIYA 733 km | 440 km
Stage 4 AL SALAMIYA > AL-HOFUF 631 km | 299 km
Stage 5 AL-HOFUF > SHUBAYTAH 727 km | 118 km
Stage 6 SHUBAYTAH > SHUBAYTAH (48h) 766 km | 532 km
Rustdag RIYADH
Stage 7 RIYADH > AL DUWADIMI 873 km | 483 km
Stage 8 AL DUWADIMI > HAIL 678 km | 458 km
Stage 9 HAIL > AL ULA 639 km | 417 km
Stage 10 AL ULA > AL ULA 609 km | 371 km
Stage 11 AL ULA > YANBU 587 km | 480 km
Stage 12 YANBU > YANBU 328 km | 175 km

 

Officiële website

Route 2024

Uitslagen 2023

Palmares auto’s

Palmares motoren

Het Spel

Alle inzendingen en waardes
Deadline: 4 januari 2024 om 23:59:59

Alle edities Dakar:

Seizoen
Rovers
Score
2024/2025
0 %
-  
2023/2024
93.6 %
20.0
2022/2023
95.5 %
3.3
2021/2022
92.5 %
5.0
2020/2021
100.0 %
0.0
2019/2020
92.5 %
0.0
2018/2019
91.1 %
10.0
2010/2011
91.4 %
1.1
2009/2010
87.3 %
0.3
2008/2009
76.8 %
13.3
2006/2007
96.9 %
20.0
Gepubliceerd op 03/09/2023
Aangepast op 25/12/2023
Auteur: Roversnest