1. |
Winnaar motoren
|
Winnaar auto's
|
Dakar. De meest bekende rally te wereld is vaste prik op onze kalender. Veertien dagen zandhappen in een van de grootste woestijnen ter wereld. Ook deze jaargang vragen we de winnaar bij de motoren en bij de automobielen.
De moeder van alle rally’s is ontegensprekelijk de Dakar Rally. Intussen is er een aantal varianten van de wedstrijd, maar Dakar was eerst en blijft tot de verbeelding spreken. Op 5 januari 2024 start de 46ste editie in Saoedi-Arabië.
De Dakar Rally, het geesteskind van de Franse avonturier Thierry Sabine, begon in 1979 als Paris-Dakar. Op 26 december 1978 startte de eerste editie vanaf de Place du Trocadéro in Parijs. 170 deelnemers reden 9000 km door Frankrijk, Algerije, Niger, Mali, Opper-Volta en de finish was in de hoofdstad Senegal.
De route wijzigde regelmatig en trok oorspronkelijk door Afrika, ook naar Caïro en zelfs Kaapstad. In 2009 vluchtte het evenement voor terreur naar Zuid-Amerika, waar het racen werd voortgezet in Argentinië, Chili, Peru en Bolivia. De laatste vijf jaar is de start- en finishlijn in Saoedi-Arabië getrokken.
Dakar 2024 heeft een primeur. De zesde etappe is een een 48hr chrono stage. Zo lange klassementsproef is nog niet eerder gedaan. In deze etappe van totaal 1300km is er een tijdslimiet om te stoppen (16u) en om de volgende dag (7u) opnieuw te vertrekken. De deelnemers worden over acht bivakken verdeeld en totaal aan het lot overgelaten. Hulp van buitenaf is niet toegestaan. Het is afwachten hoe de rijders met deze stress om zullen gaan.
Motoren
In 2023 won Kevin Benavides Dakar in een strijd om iedere seconde met teamgenoot Toby Price. Het was de tweede overwinning in Dakar voor Benavides. Saillant detail: de Argentijn zal niet starten met nummer 1 maar met zijn vaste startnummer 47. Zijn broertje Luciano krijgt de eer en zal met nummer 1 starten. Wel even opletten dus: de zeven jaar jongere Benavides rijdt zeker niet mee voor spek en bonen, maar is ook niet de grote favoriet en zal meer tot de outsiders worden gerekend.
Dit jaar pakken opvallende veel teams uit en wordt er vanuit diverse kampen een gooi gedaan naar eindwinst. De Oostenrijkse fabrieksteams KTM, Husqvarna en GasGas nemen het de laatste jaren op tegen het altijd sterke HRC Honda, maar dit jaar melden zich ook veel andere teams uit alle hoeken van de wereld. Opvallendste wapenfeit is wel van de Chinees motorfabrikant Kove. Kove wist de ervaren rot Mason Klein (foto onder) te strikken en dat is maar met een doel: eindwinst.
En dan is er ook nog Hero, het Indiase merk uit New Delhi. Als één van de grootste motorfabrikanten wereldwijd zou Hero heel graag Dakar een keer willen winnen. Hero Motorsports doet al een aantal jaren mee, maar met ervaren rotten als Joan Barreda Bort, Ross Branch en Joaquim Rodrigues aan boord hebben ze dit jaar echt drie sterke rijders binnen de gelederen. Om in de gaten te houden dus.
Maar HRC Honda blijft toch een van de sterkste teams aan de start in Alula. Met vier hardrijders Pablo Quintanilla, Ricky Brabec, de altijd blije Skyler Howes (foto) en Jose Ignacio Cornejo binnen de gelederen zullen vooral zij de strijd aangaan met titelverdediger Kevin Benavides en runner-up Toby Price (beiden KTM).
Verder doen Adrien Van Beveren, Sam Sunderland, Daniel Sanders en Rui Gançalves meestal mee voor de prijzen. Als de winnaar uit dit rijtje komt, dan zou dat een verrassing zijn, maar dat is waarschijnlijk nodig om de felbegeerde 20 punten binnen te hengelen. Mattthias Walkner moet helaas forfait geven vanwege een gebroken kuitbeen opgelopen tijdens een training.
Auto’s
Bij de auto’s is de lijst echte kanshebbers een stuk korter dan bij de motoren. Even scherp zijn dus, want alleen punten wanneer allebei juist voorspeld. Vijfvoudig winnaar Nasser Al-Attiyah, titelverdediger bovendien, is ook dit jaar de grote favoriet. De flamboyante coureur uit Qatar stuurde vorig jaar zijn Toyota via drie etappezeges onbedreigd naar de eindzege.
Ook al wist geen enkele Audi vorig jaar de finish te bereiken, toch wordt de meeste tegenstand verwacht uit het Duitse fabrieksteam. Gebrand op revanche staat Audi met exact dezelfde toprijders aan de start als in 2023: Carlos Sainz sr, Stéphane Peterhansel en Mathias Ekström. De drie wonderboys gaan het dit jaar gewoon opnieuw proberen om Audi bloemen te bezorgen.
Carlos Sainz senior – de vader van de F1-coureur met dezelfde naam – gaat op voor zijn zeventiende Dakar-start. De Spanjaard verwacht dat het een zware Dakar wordt en ziet veel sterke tegenstanders. La Matadore, won 47 etappes en 3x het eindklassement, heeft ook nog altijd ambitie.
“Zeker meervoudig Dakar-winnaar Nasser Al-Attiyah en veelvuldig wereldkampioen Sébastien Loeb in de Prodrive Hunter”, noemt de 61-jarige Madrileen, die naast de Prodrive-mannen ook nog concurrenten bij de andere fabrikanten ziet. “Toyota heeft met Giniel de Villiers ook een voormalig winnaar en een aantal veelbelovende jonge jongens in huis. We zullen ook onze nieuwe tegenstander Ford met voormalig winnaar Nani Roma niet onderschatten.”
Peterhansel is nog altijd de koning van Dakar. Hij won Dakar maar liefst 14 keer: 6x op een Yahama motor, 8x in een auto. Alleen dus nog nooit in een Audi. Aan ervaring geen gebrek bij Audi. Ekström, de jongste van de drie, grossierde in titels bij de Duitse Tourwagen kampioenschappen. De Zweed is toe aan zijn derde Dakar.
Vorig jaar werd Sébastien Loeb tweede met bijna anderhalf uur achterstand op Al-Attiyah. De Fransman won vorig jaar wel 7 etappes, maar raakte ook een paar keer verdwaald. Dat kostte veel tijd. De Braziliaan Lucas Moraes werd vorig jaar verrassend derde.
De Dakar Rally start op 5 januari 2024 met een proloog in de 1000 jaar oude stad Alula en eindigt op 19 januari met de 12de etappe in Yanbu.
Proloog | ALULA > ALULA | 158 km | 28 km | |
Stage 1 | ALULA > AL HENAKIYAH | 532 km | 405 km | |
Stage 2 | AL HENAKIYAH > AL DUWADIMI | 662 km | 470 km | |
Stage 3 | AL DUWADIMI > AL SALAMIYA | 733 km | 440 km | |
Stage 4 | AL SALAMIYA > AL-HOFUF | 631 km | 299 km | |
Stage 5 | AL-HOFUF > SHUBAYTAH | 727 km | 118 km | |
Stage 6 | SHUBAYTAH > SHUBAYTAH (48h) | 766 km | 532 km | |
Rustdag | RIYADH | ||
Stage 7 | RIYADH > AL DUWADIMI | 873 km | 483 km | |
Stage 8 | AL DUWADIMI > HAIL | 678 km | 458 km | |
Stage 9 | HAIL > AL ULA | 639 km | 417 km | |
Stage 10 | AL ULA > AL ULA | 609 km | 371 km | |
Stage 11 | AL ULA > YANBU | 587 km | 480 km | |
Stage 12 | YANBU > YANBU | 328 km | 175 km |