1. |
Winnaar motoren
|
Winnaar auto's
|
Op 31 december gaat de 45ste editie van de Dakar Rally 2023 van start vanuit het Sea Camp in westelijk Saudi-Arabië. Via Haradh, Shaybah, Adah, opnieuw Shaybah en Al Hofuf komt de rally op 15 januari na veertien etappes aan in Dammam.
De Dakar Rally is de meest aansprekende uithoudingsproef ter wereld. Zeker voor auto’s en motoren. Dakar ontbreekt dan ook zelden op onze kalender.
In 1977 bedacht de avonturier en autocoureur Thierry Sabine de Dakar rally. De Fransman verdwaalde in de Sahara woestijn en realiseerde zich dat een zandbak zonder einde goed terrein is om rally-talenten te testen. Parijs-Dakar werd zo geboren. De eerste editie ging van start in 1979.
Op 14 januari 1986 verongelukte Thierry Sabine toen zijn helikopter plotseling in een zandstorm in Mali terechtkwamen. Naast Sabine kwamen de andere vier bemanningsleden ook om het leven. De race is blijven bestaan met de woorden van Sabine destijds nog altijd nadrukkelijk in het achterhoofd: “Een uitdaging voor de deelnemers, een droom voor de achterblijvers.”
Tot en met 2007 was in Dakar, de hoofdstad van Senegal, ook daadwerkelijk de finishlijn getrokken. Toen de Dakar Rally van 2008 afgelast werd vanwege terroristische dreigingen, besloot de ASO de race te verplaatsen naar Zuid-Amerika. Daar werden tussen 2009 en 2019 tien edities verreden. Inmiddels gaat de Dakar Rally alweer voor de vierde keer van start in Saudi-Arabië.
Dakar 2023 gaat van de westkust naar de oostkust van het Arabische schiereiland. Veertien etappes geteld, over een totale afstand van 8.549 kilometer, waarvan 4.706 kilometer tegen de klok. De route is voor 70% nieuw en loopt dit keer ook door het ‘Empty Quarter‘. Meedogenloze zandduinen en eindeloos einders staan de coureurs daar te wachten.
Empty Quarter, beter bekend om haar officiële naam Rub’ al Khali, is met 650.000 km2 de grootste woestijn ter wereld. Drie etappes met heel heel veel zand, waaronder de marathonetappe op 7 januari van bijna 500km. Hier liggen volgens de Dakar-organisatie de zwaarste en moeilijkste duinen die in Saudi-Arabië zijn te vinden. Afgelopen editie was het Empty Quarter ook in de route opgenomen, maar werd op het laatste moment uitgeweken vanwege de oorlog in buurland Yemen.
Het belooft de zwaarste editie in jaren te worden. Geen leeg doosje of Micky Mouse dus die de rally-wagen of motorfiets als snelste door de woestijn zal jagen. Nassar Al-Attiyah en Sam Sunderland hebben beloofd de titels met verve te verdedigen. Alleen punten wanneer beide winnaars goed. De geschiedenis leert: een hele mooie kans op 20 punten!
Palmares
Auto’s | Motoren | |
2022 | Nasser Al-Attiyah (Toyota) | Sam Sunderland (Gas Gas) |
2021 | Stéphane Peterhansel (Mini) | Kevin Benavides (Honda) |
2020 | Carlos Sainz sr (Mini) | Ricky Brabec (Honda) |
2019 | Nasser Al-Attiyah (Toyota) | Toby Price (KTM) |
2018 | Carlos Sainz sr (Peugeot) | Matthias Walkner (KTM) |
2017 | Stéphane Peterhansel (Peugeot) | Sam Sunderland (KTM) |
2016 | Stéphane Peterhansel (Peugeot) | Toby Price (KTM) |
2015 | Nasser Al-Attiyah (Mini) | Marc Coma (KTM) |
2014 | Nani Roma (Mini) | Marc Coma (KTM) |