1. |
Winnaar motoren
|
Winnaar auto's
|
De organisatoren van de Dakar Rally hebben de routekaart voor volgend jaar vrijgegeven. Het beroemde rally-evenement vindt voor het derde jaar plaats in Saoedi-Arabië. Het belooft wederom een spektakel te worden.
Op nieuwjaarsdag staan 149 motoren en 97 auto’s in Jeddah aan de start voor de 43ste editie van de Dakar Rally. Op het strand en boulevard aan de Rode Zee zal na 4.258 zware wedstrijdkilometers in dezelfde Saoedisch kustplaats de finishlijn zijn getrokken. Na twee weken jakkeren door zand en over grind zal het vuurwerk de Arabische hemel rijkelijk kleuren. De finish halen is voor de meeste deelnemers een doel op zich.
De Dakar-rally staat vaker op onze kalender. In de trouwevolgers app-groep is er altijd veel aandacht voor de jaarlijkse slopende proef voor mens en machine. De laatste twee edities wist overigens geen enkele rover de juiste combinatie winnaar motoren en auto’s te voorspellen. Wellicht daarom nu de kans om die 20 punten binnen te hengelen.
Traditiegetrouw zal worden gestart met een korte proloog om de startvolgorde te bepalen. Een beetje goede startplek is trouwens niet onbelangrijk. Als eerste starten is niet fijn, want dan moet je het spoor trekken. Als dertigste of verder beginnen is een drama vanwege veel stof en langzamer verkeer dat moet worden ingehaald.
Er wordt ook dit jaar weer veel zand beloofd. De meedogenloze Grote Arabische woestijn staat daarin centraal. David Castera, sinds 2019 de directeur van de Dakar-rally, heeft een uitdagende balans tussen toegankelijk en onbegaanbaar gevonden. De ervaringen opgedaan tijdens de voorgaande edities in het Midden-Oosten zijn meegenomen en zo moet de grote tour door Saoedi-Arabië steeds steeds beter gaan passen.
De achtste etappe van Al Dawadimi naar Wadi Ad-Dawasir is aangestipt als de moeilijkste rit. Hoge duinen en veel navigatiewerk. Heel blijven en niet verdwalen lijkt vooral de tweede week het motto. De mooiste foto’s worden verwacht tijdens de negende etappe. Rondom Wadi Ad-Dawasir is enige stuurmanskunst een vereiste vanwege de vele canyons. In de etappe naar Bisha geen duinen, maar kan vanwege de hoge snelheden natuurlijk ook alles mis gaan. Op 14 januari volgt dan de slotrit terug naar Jeddah. Normaliter zijn dan wel de kaarten geschud.
Vooral bij de motoren zien we een gigantisch lange startlijst. 90% van de motorrijders ziet de rit door de Saoedische zandbak als een grote ontdekkingsreis. Alleen de fabrieksrijders maken echt kans op victorie in het eindklassement. Naast het beste van het beste materiaal is een professioneel team met goede monteurs nodig om bij de top 10 in het eindklassement te eindigen.
KTM is de te kloppen motorfiets. Titelverdediger Kevin Benavides (foto), maar ook Toby Price en Matthias Walkner hebben een KTM machine onder de kont en worden onder de favorieten geschaard. De fabrieksteams van Honda (Ricky Brabec en Pablo Quintanilla), Husqvarna (Skyler Howes en Xavier De Soultrait) en GasGas (Sam Sunderland en Daniel Sanders) komen ook naar Jeddah voor niets minder dan de eindoverwinning.
Bij de auto’s wordt er met grote interesse uitgekeken naar het debuut van Audi in de Dakar-rally. Carlos Sainz, 44 etappezeges en viervoudig eindwinnaar, is erg gemotiveerd. “De houdbaarheidsdatum van Mini is verstreken”, legt de 59-jarige Madrileen zijn overstap uit. “Op mijn leeftijd had ik echt iets nieuws nodig om al mijn energie in te stoppen. Dat is nodig om de Dakar Rally te winnen. Team Audi Sport heeft dat!”
Audi komt duidelijk niet voor half werk naar Saoedi-Arabië en heeft de beste ijzers op vier wielen in het vuur. Titelverdediger Stéphane Peterhansel start ook in een Audi RS Q etron. De Franse veteraan won tussen 1988 en 1998 de rally 6x op de motor. Bij de auto’s pakte Peterhansel al 8x de eindzege. De 56-jarige Fransman is toe aan zijn 33ste deelname. Alleen in 1994 was hij er niet bij. Meervoudig DTM-kampioen Matthias Ekstrom maakt zijn debuut in de geavanceerde hybride aangedreven Audi en zo het sterkste team compleet.
Het moet raar lopen wil een Audi niet winnen. Toch mogen we Nasser Al-Attiyah (Toyota) niet vergeten. Hij wist vorig jaar 5 etappes te winnen. Uiteindelijk ging het twee tegen een gevecht met Mini verloren, maar de taaie Qatarees maakte het Sainz en Peterhansel heel moeilijk. Al zal het dit jaar tegen 3 Audi’s niet makkelijker worden, er wordt veel strijd verwacht.
Verder mogen we rekening houden met Jakub Przygonski. De Pool, vorig jaar vierde in het eindklassement, zal dit jaar proberen de buggy het podium op te rijden. Dan kunnen we de lokale held Yazeed Al Rajhi (foto) ook nog noemen. De Saoedie is toe aan zijn achtste Dakar Rally en maakte vorig jaar indruk door 2 etappes te winnen. Het team van Bahrain Raid Xtreme komt ook met een bak ervaring aan de start: Nani Roma, Sébastien Loeb en Orlando Terranova. Genoeg passie voor top 5, maar of het blok sterk genoeg is om het Audi-trio af te troeven, dat valt nog te bezien.
De winnaar bij de motoren en de winnaar bij de auto’s zou zo maar genoeg kunnen zijn voor 20 punten. Ricky Brabec/Carlos Sainz (2020) en Kevin Benavides/Stéphane Peterhansel (2021) waren toch niet heel gekke winnende combi’s?
O ja. Let even op: er rijden twee broers Benavides mee. En Jan Brabec en Ricky Brabec zijn geen broers, maar rijden wel allebei mee. Kies de juiste!