1. |
Winnaar Motoren
|
Winnaar Auto's
|
De 42ste Dakar rally zal op 3 januari in Saoedische havenstad Djedda van start gaan. Aan de oevers van de Rode Zee wordt 2 dagen later ook de finish verwacht. Net als vorig jaar moeten het zand en de stenen in de grillige An-Nafûd woestijn als scherprechter fungeren.
De Dakar Rally finisht al jaren niet meer in de hoofdstad van Senegal. Na een vlucht voor terreur naar Zuid-Amerika is dit jaar, net als vorig jaar overigens, de finishlijn in Saoedi-Arabië getrokken. In totaal staan de deelnemers 7.646 zware kilometers te wachten, waarvan 4.767 kilometer tegen de klok. Op 2 januari is er een korte proloog om de startvolgorde voor de eerste etappe te bepalen. Het parcours bestaat voor zeker 90% uit totaal nieuw terrein, zo is door de organisatie beloofd. Op 9 januari is de welverdiende rustdag in Ha’il gepland.
Bij de motoren zal Ricky Brabec met startnummer 1 vertrekken. De Honda-rijder wist vorig jaar als eerste Amerikaan de Dakar Rally op zijn naam te schrijven. Brabec greep in etappe 3 de macht en stond de leidende positie niet meer af. Het was een bijzondere overwinning: Honda doorbrak de KTM overheersing van 18 Dakar-overwinningen op een rij. De Chileen Pablo Quintanilla werd op ruim een kwartier tweede. Titelverdediger Toby Price moest zich tevreden stellen met een derde plaats. In totaal staan 108 motorrijders op de startlijst. Voor de Nederlanders Paul Spierings (vorig jaar 35ste op 5,5 uur achterstand) en Olaf Harmsen is meedoen belangrijker dan winnen.
Carlos Sainz vierde victorie bij de auto’s. Daarmee werd weer eens duidelijk dat ervaring telt in de Dakar Rally. Op het podium in Djedda vorig jaar stonden in totaal gezamenlijk 19 eindoverwinningen en exact 150 dagzeges. Winnaar Sainz, runner-up Nasser Al Attiyah en Stephane Peterhansel (3de) hebben alle drie niet alleen Abraham gezien, ook bestreden ze met succes alle relevante woestijnen en smalle bergpassen ter wereld. Met alleen talent ga je deze grootmeesters in de rallysport niet verslaan. Bovendien lijkt de Mini, waar Sainz en Peterhansel in rijden, de beste auto om door woestijnen te jakkeren. Benieuwd of Toyota dit jaar goed tegenstand kan bieden.
In 2021 staat weer een uitdagende mix van zand, stenen en imposante duinen te wachten. Op dag 2 wachten direct al ruim 40 kilometer ruwe duinen waar ook goed navigeren heel belangrijk zal zijn. Net als vorig jaar wordt de avond voor de etappe het routeboek pas vrijgegeven. Uitgebreid de etappes vooraf verkennen, wat de grote teams met ruime budgetten in het verleden konden doen, is er dus niet bij. De tweede week van de rally voeren de coureurs langs de adembenemende landschappen met de Rode Zee voortdurend op de achtergrond. Het venijn zit hem volgens de organisatie in de staart. De voorlaatste rit naar Yanbu bijvoorbeeld is met 511 getimede kilometers niet alleen de langste, maar ook de zwaarste etappe van de legendarische woestijnrally.
Vorig jaar overleed de Portugese motorrijder Paulo Gonçalves na een zware crash in de zevende etappe. Sinds de start van de Dakar Rally in 1978 zijn er 29 deelnemers omgekomen. Met twintig sterfgevallen zijn motorcoureurs met afstand het meest kwetsbaar. Is vorig jaar de snelheidsbegrenzer (150 km/uur) al ingevoerd, dit jaar zijn alle motorrijders verplicht een airbag-vest te dragen. Zware kwetsuren tijdens valpartijen moeten zo worden voorkomen. Verder worden de deelnemers komend jaar ook met een luide pieptoon gewaarschuwd wanneer zij een gevaarlijk punt op de route naderen. Al die kuilen en stenen, vooral op een tweewieler blijft de Dakar Rally bovenal een risicovolle onderneming.
De Glazen Bol gaat opnieuw op zoek naar de winnaar bij de auto’s en motoren. Het wordt vast weer een spektakel dat dagelijks zal worden gevolgd in onze trouwevolgers whatsapp groep.
Mooie beelden:
hoogtepunten Dakar 2020 motoren
hoogtepunten Dakar 2020 auto’s