Le Mans met Steven McQueen uit 1970. Met deze film is de mythe gecreëerd van de helden die ergens in Frankrijk 24 uur racen. Lees verder…
Le Mans met Steven McQueen uit 1970. Met deze film is de mythe gecreëerd van de helden die ergens in Frankrijk 24 uur racen. Natuurlijk, Jantje Lammers heeft een keer meegedaan maar van de stoere kop van Steve McQueen wint niemand. De film is de standaard voor liefhebbers van rokend asfalt. Maakt van Tom Cruise’s Days of Thunder een lachertje. De film draait om Michael Delaney (Steve McQueen) en de felle concurrentie tussen de Porsche’s en Ferrari’s. De teams die in de jaren 60 en 70 de dienst uitmaakten op het 13,65 km lange ‘Circuit de la Sarthe’. Delaney rijdt in een Porsche en heeft een sterke rivaliteit met Erich Tahler van het Ferrari-team. Delaney is betrokken geweest bij een ongeval op Le Mans waarbij de vriend van Stahler en Ferrari chauffeur Piero Belgetti om het leven kwam. Na dit ongeluk is een verboden romance ontstaan tussen Lisa Belgetti, de weduwe van Belgetti, en Delaney.
In het dertiende uur van de race, net na 5 uur op zondagochtend, spint de Ferrari van Tahler in de Indianapolis Corner. Tahler’s teamgenoot Claude Aurac krijgt een zwaar ongeluk onder de ogen van Delaney. De vlammen doen Delaney aan het dodelijke ongeluk met Belgetti denken. Delaney raakt afgeleid, krijgt zelf een crash en moet de strijd staken omdat zijn Porsche auto total loss is gereden. Lisa Belgetti vraagt Delaney na het ongeluk, nog tijdens de race, om te stoppen met racen vanwege al het gevaar. Delany weigert. Is verslaafd aan het de kick van het racen. Dan komt de baas van het Porsche-team binnen en vraagt Delaney om het stuur over te nemen van falende coureur in een andere Porsche. Delany twijfelt geen seconde en stapt achter het stuur. In de laatste rondes van de 24 uurs race strijdt Delany achter het stuur van nummer 8 met aartsrivaal Stahler achter het stuur van nummer 21 om de eindzege. Het mondt uit in een bloedstollende ontknoping tussen twee Porsche’s en een Ferrari… Deadline 10 juni.
6 rovers behaalden 1,7 punten: Jeroen Lenting, Ralph Bouwman, Floris Wesseling, Rob Smit, Jan Wegman en Bastiaan Boschker. De winnende Audi reed in totaal 355 rondes, geen van de zes had dat aantal voorspeld. Na de Vasaloppet en de NBA-finals opnieuw wordt er opnieuw geen bonus uitgekeerd.
Ralph Bouwman heeft de titel Snelheidsrover veroverd. Na Vettel (GP do Brasil) en Coma (Dakar) behaalde de Amsterdammer met het Audi-trio zijn derde en beslissende punt binnen.
De 79e editie van de beroemdste lange-afstandsrace ter wereld was qua spektakel nauwelijks te overtreffen. Al in de eerste acht uur van de race verloor Audi twee van de drie R18 TDI’s door ongevallen. Daarna was alle hoop gevestigd op de resterende Audi met het startnummer 2, die in de kwalificatietraining de pole-position had veroverd. Gedurende 16 uur streden Fässler, Lotterer en Treluyer zonder hulp van andere Audi’s tegen de drie fabrieks-Peugeots, die geen middel onbenut lieten om Audi van de overwinning af te houden. Dat resulteerde in een bijzonder spannende strijd.
Op zondagochtend reden de vier snelste auto’s nog steeds binnen een paar seconden aan de kop van het veld. Vanwege de verschillende strategieën wisselden verschillende auto’s elkaar aan de leiding af.
2. Bernhard/Dumas/Rockenfeller - Audi R18 TDI
3. Lamy/Bourdais/Pagenaud - Peugeot 908
4. Montagny/Sarrazin/Minassian - Peugeot 908
5. Capello/Kristensen/McNish - Audi R18 TDI
6. Gene/Wurz/Davidson - Peugeot 908
7. Lapierre/Duval/Panis - Peugeot 908
8. Jani/Prost/Bleekemolen - Rebellion Lola
9. Collard/Tinseau/Jousse - Pescarolo
10. Belicchi/Boullion/Smith - Rebellion Lola
De marge was echter zoals verwacht bijzonder klein. De tweede Audi bleef namelijk op 61-duizendste van een seconde steken maar zorgde er wel voor dat de gehele eerste rij in handen van de Duitse machines kwam. Dat dit de no1 Audi R18 was, die op woensdag nog zwaar beschadigd raakte, zegt genoeg over de kwaliteit van de auto en van het technische team van Reinhold Joest.
De snelste van de Peugeots moest met een minimale achterstand van bijna drie tiende van een seconde genoegen nemen met de derde plek. Ondanks het bijna standaard antwoord dat de kwalificatie er niet toe doet probeerde Simon Pagenaud alles om de Audi s voorbij te komen. De aanval van de Fransen bleek tevergeefs. De overige Peugeots staan op de vierde, zesde en zevende startplek. Daartussen heeft zich de derde Audi genesteld.
In de antwoordenlijst voor het aantal rondes is een foutje geslopen dat kan leiden tot discussies na de finish. Dat willen we niet.
-Minder dan 300 tours-, dat is duidelijk: 300 rondes en/of minder.
Wanneer de winnaar 400 rondes rijdt wordt het dubieus. Er zijn twee mogelijke antwoorden: -391-400 tours- of -meer dan 400 rondes-.
Gezien de rest van de antwoorden hoort exact 400 rondes bij -391-400 tours- en had het grootste antwoord moeten zijn -meer dan 401 tours-.