De Volvo Ocean Race staat garant voor spektakel. Beukende golven, jankende wind, klapperende regenjassen. Zeven boten bevaren vier oceanen en zeilen in acht maanden de wereld rond. Welke boot wint, welke boot wordt laatste?
De Volvo Ocean Race staat garant voor spektakel. Beukende golven, jankende wind, klapperende regenjassen. Werelds grootste zeilwedstrijd wordt om de drie jaar gehouden. De start vindt plaats op 4 oktober 2014 in het Spaanse Alicante. Negen etappes en vier oceanen later finisht de race op 27 juni 2015 in Gothenburg in Zweden. Er is dan een afstand van 40.000 zeemijlen (72.000 km) afgelegd onder vaak de meest veeleisende omstandigheden. Wat een uitdaging, wat een lef. Zeven boten gaan aanstaande zaterdag het gevecht met de natuur aan. Voor het eerst in de geschiedenis vraagt de Glazen Bol zich af: welke boot wint, welke boot finisht als laatste?
De eerste etappe gaat over de Atlantische oceaan van Alicante naar Cape Town. Vanuit Zuid-Afrika zal in de tweede etappe de Indische oceaan worden opgezocht om in Abu Dhabi aan te meren. De derde etappe brengt de vloot van de Emiraten naar Sanya in China. In etappe 4 wordt de oversteek naar Auckland gemaakt en lijkt een van de lastigste klussen te moeten worden geklaard. Het kan behoorlijk spoken op de Pacific. De oversteek van Nieuw-Zeeland naar het Braziliaanse Itajai in de vijfde etappe is ook geen sinecure. In de zesde etappe wordt Newport aan de Oostkust van de Verenigde Staten aangedaan. Via Lissabon (etappe 7) en Lorient (etappe 8) is de finish in de haven van Göteborg. Tijdens de laatste etappe is een pitstop gepland in Den Haag. Het circus zal op 19 juni 2015 haar tenten in onze hofstad opslaan. Een prima dag voor een roversuitje lijkt me.
In juni lag het zeiljacht van Team Brunel aan het buitenterras van het Rotterdamse filmhuis Lantaren Venster. Op een zomerse namiddag wandelden ik en mijn vriendin naar de Kop van Zuid om een filmpje te pakken. Zijn we tussen de bitterballen en de rosé door toch even aan board gesprongen. Een bijzondere ervaring. Op en top technologie in claustrofobische ruimten. Schoenen uit, want het hout op het dek zag er zo kwetsbaar uit. Moeilijk te geloven dat een scheepje van 20 meter de klappen van de oceanen overleefd. Het bootje kost tussen de 3 en 4 miljoen euro.
8 maanden zijn ze van huis, de crew van Team Brunel. Schipper Bouwe Bekking (foto) heeft ervaring, de veteraan wist de race al 6 keer te volbrengen. Naast de schipper zullen er nog 2 Nederlanders aan board stappen: Gerd-Jan Poortman (crew-member) en Stefan Coppers (media). Verder is Team Brunel een internationaal gezelschap. Een Deen, een Spanjaard, een Litouwer, een Belg en een Australier moet de Nederlandse vlag naar Göteborg brengen. Vooral door het aantrekken van de Deen Jens Dolmer, een gerenommeerd zeiler, mag er gedroomd worden van de overwinning. Dolmer heeft een mooie erelijst. Navigator is de Australiër Andrew Cape. Net als schipper Bekking een ervaren rot met al 5 races op zijn naam.
Er doen 7 boten mee en ze maken alle 7 kans op de winst. Dat maakt deze vraag mooi! En alleen de winnaar goed voorspellen is niet voldoende voor punten. Ook de boot die uiteindelijk als laatste wordt geklasseerd moet juist worden voorspeld. Succes!
Team Alvimedica: probably one of the longest standing goals on the face of the earth,
1. Dongfeng Race Team (CHI) 23 dagen, 13 uur, 31 minuten, 38 seconden
2. Abu Dhabi Ocean Racing (VAE) 23 dagen, 16 uur, 50 minuten, 30 seconden
3. Team Alvimedica (TUR) 23 dagen, 17 uur, 51 minuten, 15 seconden
4. MAPFRE (SPA) 23 dagen, 18 uur, 23 minuten, 20 seconden
5. Team Brunel (NED) 23 dagen, 18 uur, 25 minuten, 10 seconden
6. Team SCA (ZWE) 24 dagen, 2 uur, 41 minuten, 45 seconden
7. Team Vestas Wind (DEN) Niet gestart
Stand na derde etappe
1. Dongfeng Race Team (CHI) 5 punten
2. Abu Dhabi Ocean Racing (VAE) 6 punten
3. Team Brunel (NED) 9 punten
4. Team Alvimedica (TUR) 12 punten
5. MAPFRE (SPA) 15 punten
6. Team SCA (ZWE) 18 punten
7. Team Vestas Wind (DEN) 20 punten
BRUNEL VIJFDE IN DERDE ETAPPE OCEAN RACE
Team Brunel is in de derde etappe van de Volvo Ocean Race als vijfde gefinisht. De Nederlandse boot kwam zo n vijf uur na winnaar Dongfeng over de finish in de Chinese havenplaats Sanya.
Brunel voer lange tijd met drie andere teams in de achtervolging op Dongfeng, dat vanaf de start in Abu Dhabi op 3 januari het initiatief in de 4.700 zeemijl lange etappe in handen had. Achter de Chinese boot ontspon zich een nek-aan-nekrace tussen Team Brunel, Abu Dhabi Ocean Racing, Alvimedica en Mapfre om de tweede plek.
Schipper Bouwe Bekking, die met zijn team de tweede etappe won, gaf in de spannende slotfase terrein prijs en kwam uiteindelijk als laatste van de vier over de finish. De tweede plek was voor Abu Dhabi Ocean Racing, dat een uur eerder dan Alvimedica de eindstreep passeerde.
Mapfre kaapte de vierde plek vlak voor de neus van Brunel weg. De Spaanse boot kwam na ruim 23 dagen en 17 uur twee minuten eerder over de finish.
De vrouwenboot van Team SCA kwam bijna acht uur later over de finish.
De laatste weken van het jaar is er relatieve rust voor de zeilers. Momenten met familie en vrienden, ook om de feestdagen te vieren.
Maar ook de voorbereidingen voor de 3e etappe zijn in volle gang. Een quick preview waar de zeilers voor staan? Lees hier over de uitdagingen voor de zeilers in etappe 3: http://bit.ly/1Dv51H2.
BRUNEL WINT TWEEDE ETAPPE OCEAN RACE
Na enkele spannende laatste dagen heeft de Nederlandse boot van Team Brunel de tweede etappe in de Volvo Ocean Race gewonnen.
In een nek-aan-nek-race met de Chinese boot van Dongfeng Race Team kwam de boot van schipper Bouwe Bekking als eerste over de finish in Abu Dhabi. Brunel passeerde de streep om 09.25 uur en ruim zestien minuten later volgde de Chinese boot.
Vanaf de start in Kaapstad, bijna een maand geleden, verloren de teams van Brunel en Dongfeng elkaar nooit uit het oog. Dongfeng was in de beginfase lange tijd koploper, maar de laatste week lag Team Brunel bijna voortdurend op kop.
De laatste 24 uur was het stuivertje wisselen. De Chinese boot nam in de slotfase van de 5.185 mijl lange etappe even de leiding, maar in de laatste uren profiteerden Bekking en zijn bemanning van een vlaag wind, waardoor de Chinezen niets anders konden doen dan toekijken hoe de directe concurrent voorbij kwam varen.
Zelf sleept Bekking een bak aan ervaring met zich mee en dat hielp om de rust te bewaren in de slotfase. Al kwam daar ook een beetje geluk bij kijken. -Zonder geluk kom je nergens, zei ik eerder in de race al. Maar nu deden we het zelf ook goed. We zeilden veel beter dan in de eerste etappe en dat geeft nu misschien wel het beste gevoel.-
VESTAS STRANDT OP RIF IN OCEAN RACE
Team Vestas Wind, de Deense boot in de Volvo Ocean Race, is in de tweede etappe van de zeilrace rond de wereld in de Indische Oceaan bij Mauritius op een rif gevaren.
De bemanningsleden, onder wie de Nederlandse navigator Wouter Verbraak, zijn ongedeerd en hebben het schip inmiddels verlaten. De boot van Team Vestas heeft aanzienlijke schade opgelopen. Beide roeren zijn kapot en er komt water binnen in het achtersteven.
Als het licht wordt, kan de bemanning worden opgepikt door een schip van de kustwacht van Isle du Sud, op zo n anderhalve kilometer van de gestrande boot. Ook het schip van Team Alvimedica is in de buurt om indien nodig hulp te bieden. Alvimedica krijgt hiervoor van de racedirectie compensatie voor de verloren tijd.
Knut Frostad, directeur van de Volvo Ocean Race, zei eerder dat de situatie stabiel was. -De boot valt niet uit elkaar-, aldus de directeur. -De veiligheid van de bemanning is onze hoogste prioriteit.-
Het incident deed zich voor bij Cargados Carajos, een eilandengroep bij Mauritius. Team Vestas lag op dat moment vijfde in de etappe, met nog zo n 2800 mijl tot de finish in Abu Dhabi.
Mens versus natuur. Bekijk de voorbeschouwing,stand van zaken, uitleg en spannende filmpjes via:
zongeeftenergie.nl/volvo-ocean-race/
ALLE BOTEN BINNEN IN OCEAN RACE
Met de finish van Team SCA en Mapfre hebben alle deelnemende boten de eerste etappe van de Volvo Ocean Race voltooid. De vrouwenboot SCA eindigde na een knappe inhaalrace in de slotfase als zesde, de Spaanse boot Mapfre kwam ruim een uur later als laatste over de finish.
Woensdag won Abu Dhabi Ocean Racing de etappe door als eerste in Kaapstad aan te komen. Het Nederlandse Team Brunel legde ruim vier uur later aan als derde.
Voor de enige vrouwenboot in de race, die in het begin van de etappe nog als eerste door de straat van Gibraltar voer, betekende de late inhaalrace een enorme boost richting de volgende etappes. De vrouwen, onder aanvoering van de Britse Sam Davies, voeren verreweg het grootste deel van de tocht op de laatste plaats.
Voor de kust van Zuid-Afrika koos Mapfre de verkeerde koers en viel de boot helemaal stil. De bemanning, met onder hen een aantal van de grootste namen in de internationale zeilwereld, moest met lede ogen toezien hoe de vrouwen een stukje verderop voorbij kwamen varen.
Mapfre-schipper Iker Martínez leidde in 2012 de vloot van Telefonica nog naar de winst in de Ocean Race. Er wordt gespeculeerd dat hij nu, na de eerste etappe, zijn bemanning zal veranderen. De oceaanrace telt in totaal negen etappes en duurt nog acht maanden. De finish is in juni 2015 in het Zweedse Goteborg.
In de strijd om de Glazen Bol wordt de Volvo Ocean Race met grote interesse gevolgd. Vooral rover Hugo Brants deelt via whatsapp kennis en weet nuttige informatie te delen over het wel en wee van een zee-zeiler. Wil je ook worden toegevoegd aan de groepsapp? Laat het dan weten.
Alex Kroon en Nick van Roessel zijn in de race voor 10 punten. Zij hebben Abu Dhabi als winnaar en Mapfre als nummer laatst ingevuld!
ABU DHABI WINT EERSTE ETAPPE VOLVO OCEAN RACE
Abu Dhabi Ocean Racing heeft woensdag de eerste etappe van de Volvo Ocean Race gewonnen. Na meer dan 25 dagen op zee kwam de boot uit de Verenigde Arabische Emiraten als eerste over de finish in Kaapstad.
De Chinese boot Dongfeng lag toen nog zo n twee zeemijl voor de finish. Team Brunel, de Nederlandse deelnemer aan de Ocean Race, lijkt op weg naar de derde plaats, maar moet nog zestig zeemijl afleggen.
In de uren voor de finish was de voorsprong van Abu Dhabi Ocean Racing op Dongfeng juist gegroeid naar zes zeemijl. Vlak voor de kust viel de koploper echter stil toen in de schaduw van de Tafelberg geen wind kon worden gevonden.
Dongfeng kon daardoor inlopen, maar na 25 dagen, drie uur en iets minder dan een kwartier kon Abu Dhabi Ocean Racing toch juichen.
De zeven deelnemende boten liggen ver uit elkaar. Hekkensluiter Team SCA moet nog 484 zeemijl afleggen en wordt op zijn vroegst donderdag verwacht in Kaapstad. De zeilers begonnen de eerste etappe in Alicante.
1. Abu Dhabi
2. Brunel + 18 nautische zeemijlen
3. Vestas Wind + 27
4. Dongfeng + 81
5. Alvimedica + 105
6. Team SCA + 108
7. Mapfre + 109
VOLVO OCEAN RACE
Een nachtmerrie voor zeilers
-Op deze manier duurt het een eeuw voordat we in Kaapstad zijn-, zucht Jens Dolmer terwijl hij op de boeg staat. Hij probeert tevergeefs het klapperende voorzeil naar buiten te duwen. Er staat geen zuchtje wind. In de verte zakt de zon onder in de oceaan. -Kaapstad is nog 4200 mijl varen en we varen op dit moment maar 1 mijl per uur. Met deze snelheid duurt het nog 175 dagen voordat we in Kaapstad aankomen. We staan geparkeerd in de Doldrums.-
Weet u precies wat de Doldrums zijn? Lees dan verder bij punt 2. Zo niet: lees dan door.
Overal op aarde zijn hoge- en lagedrukgebieden. Een hogedrukgebied wordt veroorzaakt door een overschot aan lucht, een lagedrukgebied door een tekort aan lucht. Om het evenwicht te herstellen, gaat de lucht van het hoge- naar het lagedrukgebied bewegen. Je zou verwachten dat de lucht of wind in een rechte lijn van een hoge- naar een lagedrukgebied stroomt. Maar alles wat op de aarde beweegt heeft – doordat de aarde draait - een afwijking. Op het noordelijk halfrond naar rechts, op het zuidelijk halfrond naar links. Dit wordt ook wel het Corioliseffect genoemd.
(2) U weet dus exact wat de Doldrums zijn. Hier zijn geen spierballen vereist. Het draait vooral om de kwaliteiten van de navigator. Sinds de start in Alicante is Andrew Cape bezig met het kiezen van de juiste positie. Met als belangrijkste beslissing het vinden van de beste plek om de Doldrums over te steken. Bouwe Bekking: -Tijdens het passeren van de Doldrums worden de grootste winst en verliezen geboekt!-
Na enkele uren dobberen, ziet Cape tot zijn afgrijzen Abu Dhabi Ocean Racing in beweging komen het radarscherm. -Ze hebben eerder wind! Niet veel later komen ook wij in beweging. De twee koplopers glippen er in het holst van de nacht vrij soepel door het eerste stukje Doldrums heen. De achterste vijf boten liggen uren langer stil en zijn opgeslokt door de Doldrums.- Van enige euforie wil Cape echter niks weten: -De finishlijn ligt in Kaapstad. Daar juich ik pas.-
De zeven boten zijn 6 dagen en 10 uur onderweg en hebben ongeveer 20% van de afstand afgelegd. De Chinezen van Dongfeng varen aan kop, Team SCA ligt op grote achterstand laatste. Een combi die vreemd genoeg 0 punten waard is.
De race is prachtig te volgen op de officiele website. Zie het live dashboard:
http://www.volvooceanrace.com/en/dashboard.html
De stand na 20% van de eerste etappe:
1. Dongfeng (CHN)
2. Abu Dhabi (VAE) +2 zeemijl
3. Vestas Wind (DEN) + 8zeemijl
4. Alvimedica (TUR) +11 zeemijl
5. Mapfre (ESP) +11 zeemijl
6. Brunel (NED) +14 zeemijl
7. Team SCA (ZWE) +46 zeemijl