De Giro d’Italia start dit jaar met een proloog langs de Amsterdamse grachten. De finishlijn is getrokken in het Olympisch Stadion. Voor de Glazen Bol reden genoeg om aandacht te schenken aan de Italiaanse ronde. Wie wint de proloog? Dat is de vraag…
Aanstaande zaterdag is Amsterdam roze gekleurd. Dit keer niet vanwege de gay parade maar omdat onze hoofdstad gastheer is voor de 93ste editie van de Giro d’Italia. Op het museumplein gaat de ronde van start met een proloog over ruim 8 kilometer om na 21 etappes en 3418 kilometer te eindigen in Verona. De Glazen Bol is alleen geïnteresseerd in de eerste gedeelte van het parcours dat zal gaan over de Vijzelgracht, langs de Amstel, door de Wibautstraat en Centuurbaan naar het eindpunt in het Olympisch Stadion. De winnaar van de korte openingstijdrit is niet makkelijk te voorspellen. Zeker omdat Fabian Cancellara, de specialist van het rijden tegen de klok, niet van start zal gaan. De Zwitser neemt rust na een zwaar voorjaar en wil zijn batterijen opladen voor de komende Tour de France. Des te leuker, want de kans dat een voorspelling een respectabel aantal punten waard is, neemt daardoor sterk toe.
De korte tijdrit is een specialisme binnen de wielrennerij. In vroegere jaren startte een grote meerdaagse wedstrijd traditioneel met een korte tijdrit, maar dat is de laatste tijd eerder uitzondering dan regel. In 2006 is de Giro d’Italia voor het laatst gestart met een proloog, de afgelopen drie jaren begon de ronde met een ploegentijdrit. Een korte tijdrit: voor sprinters vaak net te lang en voor gerenommeerde tijdrijders veel te kort. Het parcours telt altijd relatief te veel bochten waardoor de renners veel tijd kunnen winnen of juist verliezen. Een spatje regen kan grote invloed hebben. Welke renners hebben lef genoeg om over de gladde klinkers de Vijzelgracht op te stuiteren? De sprinters zijn vaak de grootste waaghalzen binnen het peloton, dus als het museumplein wordt bedekt door paraplu’s, dan is de keuze voor een snelle jongen wellicht gerechtvaardigd. Bij droog weer zullen de tijdrijders misschien hun kans grijpen. Aan de finishlijn wacht een roze leiderstrui en drie kussen van de rondenmiss.
Het is erg moeilijk om de favorieten voor de zege aan te wijzen. Zeker omdat de absolute kopmannen van het wielerpeloton zelden een korte tijdrit rijden. Maximaal 2 of 3 keer per jaar en die keren zijn de belangen minder groot dan aanstaande zaterdag in Amsterdam. De Giro d’Italia is na de Tour de France een van de belangrijkste wielerrondes en geniet vooral bij de Italianen veel prestige. Stefano Garzelli, Alexandre Vinokourov, Cadel Evans, David Millar, Christian Vandevelde, Ivan Basso, Bradley Wiggins en Gregory Henderson kunnen worden gezien als sterke tijdrijders. De sprinters die in het verleden wel eens een snelle tijdrit hebben gereden zijn Leonardo Bertolini, Julian Dean, Tyler Ferrar, Andre Greipel, Filippo Pozzato en Alessandro Petacchi. Kortom keuze genoeg. En de Nederlanders? Rick Flens werd onlangs vijfde in de proloog van de Ronde van Romandie. De startlijst is vandaag pas definitief, vandaar dit keer een korte tijd tot de deadline. Inzenden voor aanstaande vrijdag, nog slechts drie dagen bedenktijd dus.
altruïsme, daar gaat het om in de glazen bol, vraag maar aan mijnheer de witte.
Het lijkt droog te worden zeker na 14:00 en dat is gunstig voor Wiggins.
Oscar Freire Foto: Cor Vos
"Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt", zei Freire. "Ik dacht eerst dat ik last had van een allergie. Het is niet dat ik pijn heb, maar ik kan nauwelijks ademen."
Aan de vooravond van de Giro d'Italia kampt Rabobank dus met grote personele problemen. Ook Nederlands kampioen Koos Moerenhout heeft inmiddels afgezegd. Hij heeft al twaalf dagen last van een luchtweginfectie. Tom Stamsnijder neemt de plaats van Moerenhout in. Neo-prof Steven Kruijswijk start in plaats van Freire.